17
Feb
12

clișee fotografice și alte minunății

Din prostia mea eternă, am ajuns tâmp la factultatea foto și cu video. Eu mă axez pe foto că-i treaba care-mi place. Mă ocup de-o vreme de ea și deși n-am aparatura necesară unor lucruri sublime, cred ca sunt decent în practica asta. Nu cred că-s varză. Cred că o înțeleg. Acum, TOCMAI pentru că o înțeleg, mă enervează oribil când o văd făcută prost și la culme mă duce când văd mai mulți practicanți făcând aceeași greșeală. Știi când te găsești la volan în trafic și-l vezi pe-al zecelea bou, mizer, execrat care preferă să-și aibe discuția telfonică decât să-ți dea prioritatea ce-ți era prioritară? Na, aceeași chestie, doar că aparate în locul mașinilor și guri între-deschise în locul telefoanelor.

Știam ca la un moment dat avea să ajungă să mă irite asta și, iacă, s-a întâmplat.

Să încerc să vă pun chestia asta într-un context comun. E de fapt un exercițiu. Fiecare pentru el. Alege-ți o tipă la întâmplare de pe facebook, din lista de prieteni. Să aibe sub 30 de ani si +100 de poze cu ea. Am să aștept. Gata? Uita-te prin ele. Dacă nu găsești una singură cu ea în poziția aia CRETINĂ și ROMÂNEASCĂ de-a-și înclina capul la câteva grade în stânga sau dreapta doar pentru că i se face poză, îmi mănânc ficusul. E o modă dobitoacă și nu are nici cel mai mic sens. Cine umblă cu capul înclinat pe stradă intenționat? Nimeni. Ai arăta de parcă ai probleme cu capul, gâtul sau spatele. Nu i s-ar părea normal nimănui. Totuși, când vezi aparatul foto prin zonă, pac, se lasă capul într-o parte.

Asta-i tendința între pozele non-artistice. E tembelă și atât. În fotografia artistică sunt gurile între-deschise.

Eu cred că orice creație artistică trebuie să transmită ceva. Orice. Să te sperie, să te dezguste, să-ți stârnească hazul sau o erecție, orice. Atâta timp cât reacția publicului este cea pe care o intenționai, bravo, ești artist-șef. Dacă publicul râde în momentul dramatic al filmului tău, ai greșit. Mentalitatea asta m-a ținut mereu departe de fotografii fashion, de studio, sau nuduri. Nu-i simplu să transmiți ceva printr-o femeie dezbrăcată, de exemplu. Am dat de oameni care fac fotografii nud doar de dragul de a spune ca fac fotografii nud. Ei pun o problemă stranie de statut, în momentul în care convingi femei să ți se dezbrace și să pozeze, cumva ai trecut la un nivel superior. Porcarii. Oricum, în ideea asta, vreau să mă apropii de un detaliu, o modă, un clișeu mic-mic-mic care pe mine mă enervează mult-enorm-montan: gura întredeschisă. Dacă nu știi la ce mă refer, e poza aia care-și prezintă erotismul și suavul situației printr-o tipă cu dinții pe-afară. Mereu m-am întrebat ce cred fotografii despre tandrețe, când venea vorba de chestia asta. Sau dacă au văzut vreodată o femeie în „natură”. Pe de-asupra, n-o înțeleg deloc. Văd de unde a provenit totuși, din reclame. Din femeia ideală, Avon și Oriflame, care mereu stă cu gura întredeschisă de parcă i-a fost făcută poza cât vorbea. De-aici, tendința de-a imita ce-i cunoscut și ne trezim cu mii de poze cu femei cu guri între-deschise.

Încerc să-mi dau seama de ce mă deranjează atât de mult. Probabil e lipsa de naturalețe. Când văd o poză din asta, cu o tipă simpatică, întinsă pe un pat cu gura așa, e de parcă mă uit la trei lucruri diferite. La un corp frumos și atractiv legat de un model de azi pe mâine într-o fotografie ce nu-mi spune nimic.


1 Response to “clișee fotografice și alte minunății”


  1. 17 February, 2012 at 15:01

    Știi posturile alea geniale de pe 9gag și de pe tot web-ul în general? Faci poză la o toaletă adaugi un vintage filter și ceva text cu fontul helvetica și esști artist.


Leave a Reply

