29
Jul
08

Totul este relativ când eşti prost ca noaptea

Acum că postul care trebuia să atragă controverse e online şi citit, mă gâdilă ideea de a trece la ceva mai serios.

Eu tind să fac o chestie de care unii fug, ca un homofob dintr-un gaybar, iar alţii pretind că o fac pentru a satisface erecţiile fanilor de 14 ani. Această chestie se numeşte “a gândi” şi tind să o fac destul de des. Mare parte dintre voi aveţi să-mi ignoraţi masculinitatea proeminentă şi aveţi să mă catalogaţi “îngâmfat” pentru aceste cuvinte. Bravo vouă, nu recomand citirea a ceea ce urmează pentru că vă veţi expune riscului de a învăţa ceva şi, după cum ştim, acesta nu e decât un lucru RĂU.

Să continui pentru cei care nu s-au supărat şi au fugit plângând.

Probabil că aveţi o cunoştiinţă, poate chiar un prieten apropiat, care, pentru a-şi escala statutul intelectual, rosteşte ocazional, de obicei în mijlocul unei discuţii: “Totul este relativ”. M-am “luat” de această idee într-una dintre scrierile mele recente (pe care o puteţi găsi după ce da-ţi un click pe “Galeria Mâinii” din dreapta şi căutaţi scrierea “10”. Nu vă învinuiesc dacă nu o faceţi, acopăr iar ideea aci). Dacă nu te-ai supărat mai devreme şi eşti chiar tu o persoană care crede în această frază, fii atent, ciuleşte urechile.

Dacă stăm să ne gândim, dar omiţând din start ideea de soartă, Dumnezeu, curs predefinit al timpului (=soartă) bla bla, într-adevăr, putem presupune că totul este relativ şi, în acest fel, o alegere făcută nu mai este cea corectă mereu, cum ar fi în cazul unei vieţi predefinite (unde orice alegere ai face nu poate fi greşită în absolut nici o situaţie pentru că tu pur şi simplu ai face ce “altcineva” a “scris” înaine să o faci). Dacă totul ar fi relativ, indiferenţa ar fi adevăratul împărat al universului, pentru că răspunsul la această alegere e tot relativ. Automat nu mai poţi prezice cert ce se va întâmpla şi conceptul de “previzibilitate” devine inexistent.

Nu sună prea plăcut, dar, dacă cei care pretind că “totul este relativ” e corect, acesta e adevărul. Până acum nu am nimic de reproşat. Până acum.

Să vă demonstrez exact cât de filozofi sunteţi, sau sunt prietenii voşti: dacă într-adevăr totul este relativ, atunci prin a spune “Totul este relativ” ai şanse să te contrazici din start. Dacă totul este relativ, atunci, automat, şi fraza “Totul este relativ” este relativă, deci se poate ca ideea propoziţiei să nu fie adevărată. Nu avem cum să demonstrăm dacă e vorba de haos sau de soartă, nu pot nega acest lucru, dar prin a asuma o poziţie fermă juxtapunând ideea aceasta care se poate să se autocontrazice recursiv, fără a o înţelege din start, e un semn tipic al prostiei. Ruşine să vă fie. Reduceţi la absurd un lucru care s-ar putea să va facă tembeli.

Na, asta am avut de zis. Poate nu vi se pare la fel de interesat precum multi-controversatul meu top, dar cred că vă înşelaţi. Pasează link celora care vorbesc aceast lucru care e poate o prostie şi râzi şi tu de ei.

Zic “poate” foarte mult. “Poate” totul e relativ, dar “poate” esti prost pentru că o spui. Varianta din urmă pare mai plauzibilă pentru că nu e singura chestie care ar demonstra acest lucru. Următorul meu articol de genu’ ăsta va conţine ideile mele despre viitor.


20 Responses to “Totul este relativ când eşti prost ca noaptea”


  1. 1 Ioana
    30 July, 2008 at 13:31

    ^^ ce educativ din partea ta sa ii inveti pe oameni (cei care nu o fac) sa gandeasca putin la profunzimea cuvintelor
    imi place concluzia: indiferenta nu este adevaratul imparat al universului
    p.s. “poate” te-am molipsit :))

  2. 8 August, 2008 at 02:30

    ceea ce ma amuza la tine nu e cretinitatea de care dai dovada, ci modul refractar cu care o abordezi. hai sa incerc sa te scot la lumina:

    in primul rand maxima, principiul sau “cretinitatea” cum i-ar spune altii de pe aici nu e filozofica. a exprimat-o un idiot de fizician, un nimeni in ceea ce priveste tangenta lui cu cultura ta generala, in momentul doborarii a 2 secole de “evolutie” in domeniul fizicii, bazata pe chiar o “teorie a relativitatii”. sunt convins ca daca dai search pe google la ultimul citat o sa vezi despre ce e vorba. asa, si tipul asta a realizat atunci ceea ce a realizat alt idiot neimportant pentru pseudo-cunostintele tale filozofice (al doilea idiot zicea ceva de genu: “dati-mi un punct de sprijin si voi rasturna universu” asta asa ca indiciu sa il gasesti pe google), ca probabil peste ceva timp vor veni altii care vor demonstra ca fiind eronate constantele universale descoperite de el (vezi “viteza luminii” sau “prostia omeneasca”) si a lasat ca recunoastere a probabilitatii faptului ca el greseste aceasta “sintagma”.

    iar expresia extrasa din contextul original si folosita intr-un birt nu are nici o valoare (nici falsa nici adevarata). cum ai spus si tu “ai sanse sa te contrazici din start” la fel cum ai sanse sa nu o faci, practic atunci cand spui ca “totul e relativ” inclusiv aceasta afirmatie, doar pui totul sub semnul ambiguitatii. e ca si cum ai incerca sa analizezi propozitia “nimic din nimic”.

  3. 3 tot tatal tau
    8 August, 2008 at 10:50

    nu cred ca cenzurezi commenturile care iti critica posturile. ma asteptam sa fii complexat cand dai piept cu inteligenta da nici chiar asa…:*

  4. 8 August, 2008 at 23:19

    Salut Cez.
    Acum, la poposirea mea inapoi in tara mi se aminteste de ce imi place asa de mult. Gunoaiele, pai, cum? E tarziu, sunt obosit, dar, din pacate, funduletul tau l-am pupat prea mult de-a cursul relatiei noastre tumultoase, poate chiar mai mult decat m-ai felat. Nu stiu la ce te referi cu cenzurarea. Blogul e colectiv. Am sa vorbesc cu Punga si cu Robinet in aceasta dimineata, peste 10 minute, in jurul unei sticlute de tuica.
    In legatura cu articolul in sine, da, scoasa din context, fraza e libera oricarei critici dobitoace, chiar si din partea ta. Ok. Dar in context, spusele mele in articol sunt corecte. In nici un moment de-a cursul articolului am fost categoric. Mereu am fost speculativ, zicand “poate” foarte mult. Un alt exemplu concret pentru proiectarea ideii mele in prezentare Power Point este “Mama ta e virgina. Poate. Dar probabil e.” Nu sunt categoric. Room for error is well in bounds.
    Nimic din nimic are sens (cel putin acum, dar am sa revin maine, merg sa beu).

  5. 5 visul tau erotic
    9 August, 2008 at 02:45

    “da, scoasa din context, fraza e libera oricarei critici dobitoace” -> aici cred ca era vorba de tine, eu nu am facut critica sintagmei (pentru ca nu e o fraza) ci doar am prezentat un scurt istoric.

    daca faci aluzii (glume/jocuri de cuvinte) referitoare la alte dejectii literare (cu usoara tenta de autosatisfacere) , nu o sa ma prind. am intrat doar sa vad despre ce e vorba, am vazut, nu e rau, am zis si ce mi-a placut, pulamea. astept sa vad ce mai apare, bafta:*

  6. 6 regele lugojului german
    21 August, 2008 at 14:05

    ce s-a intamplat cu articolul “space siege”?

  7. 24 August, 2008 at 13:55

    Intentionam sa dau un raspuns punctual si cat de cat in tema. Din pacate, cred ca mi-au distras atentia comentariile care au pretentia la adecvare istorica/validitate sau altceva. Sper totusi ca impresiile de inceput sa nu intunece prea mult lucrurile pe care voiam sa le spun.

    1. Este o diferenta intre a vorbi despre relativism si a spune ca totul e relativ. Relativismul, in calitate de atitudine filosofica, isi are originea la sofisti. In acest sens este celebra afirmatia lui Protagoras: “Omul este masura tuturor lucrurilor”. In aceasta forma nu putem spune ca relativismul e total cretin, idiot sau stiu eu mai cum. Daca ne gandim la stiintele exacte, de exemplu, relativismul nu pare cea mai buna alegere(la prima vedere, pentru ca si aici sunt argumente destul de puternice). In schimb daca vorbim de etica, cultura, limbaj, etnografie si multe alte lucruri mai putin riguroase atunci putem spune ca omul este pana la urma reperul dupa care ne ghidam. E greu sa gasesti aici un punct absolut. Sigur, asta nu inseamna sa accepti o banalitate de gen “totul e relativ”, insa nu inseamna ca relativismul e un gunoi de care trebuie sa ne dispensam.

    2. Nu te contrazici atunci cand spui “Totul e relativ”. Daca spui “Totul e fals” sau “Nu putem cunoaste nimic” contradictia ar intra in discutie. Aici insa nu. Pentru ca, atunci cand sustii ca totul e relativ, te referi si la criteriile pentru adevar. Deci inclusiv propozitia ta e relativa. Tu de fapt, nu propoui un criteriu de a stabili adevarul propozitiei tale, ci doar o atitudine: sa nu privesti nimic ca inevitabil sau dat in mod absolut. Si aici, trebuie sa recunoastem ca atitudinea e de multe ori benefica.

    3. Fraza “Totul e relativ” este foarte ambigua, si atacand-o, nici nu spui la care relativism te referi. De-a lungul timpului au existat mai multe forme de relativism: cel al lui Protagoras, de care ziceam mai devreme, cel care spune ca e bine pentru noi sa acceptam orice opinie, cel care spune ca valorile sunt dependente de viata unei comunitati si nu stabilite in mod absolut etc. Probabil ca ai in vedere un relativism dus la extrem. Insa pentru a ataca acest tip de relativism nu e nevoie sa faci ditamai argumentarea. Daca absolut totul e relativ, atunci nici n-am mai putea sustine o discutie coerenta si punct.

    4. Tin sa fac precizarea ca nu ma numar printre cei care sustin relativismul, as putea spune ca sunt in tabara cealalta. Insa acest lucru nu inseamna ca relativismul nu are anumite virtuti pe care trebuie sa le recunoastem. Daca ii ataci pe cei care folosesc aceasta propozitie fara a sti despre ce vorbesc e ok, insa e exagerat sa-i faci prosti din start. Toata lumea are dreptul sa se informeze si sa aiba mai multa grija cum se exprima.

    PS: Ca sa nu zic ca am aparut de nicaieri, unul din autorii blogului ma stie de pe PCG.:)

  8. 25 August, 2008 at 12:12

    Hey, Red. Te-am recunoscut de la prima propozitie🙂

    @ Cez: Il voi reposta dupa ce apare in PCG. Peste vreo saptamana +/-.

  9. 25 August, 2008 at 14:14

    deci o sa fie postat ala de 10.000 de caractere? oricum vorbisem cum sta treaba cu drepturile de paternitate a creatiei, daca te strang cu usa referitor la chestia aia pot sa iti suga semipula, daca nu il posteaza ala nu ai nici o obligatie fata de nimeni (cu atat mai putin morala, in presa nu exista asa ceva :)) )

  10. 10 Elena
    25 August, 2008 at 18:30

    Well, well, nu stiam ca am un stil atat de… transparent. Must be double careful daca vreau sa postez ceva sub anonimat. :))

  11. 20 September, 2008 at 21:44

    faina si limba asta de lemn. imi spunea cineva ca nu conteaza prea mult daca ai dreptate sau nu, mai important e cu ce argumente vii. argumentele tale sunt argumentele tale, really. asa cum fluierul e al ciobanului. iar ciobanul, fluierand, nu va convinge decat o turma de oi sa-l urmeze.
    si sa te intreb: crezi ca o multime a tuturor multimilor se include si pe sine in multimea care este, ori se adauga celor pe care le include formand astfel o alta multime? dupa ce nascocesti raspunsul coboara cu picioarele mai pe pamant si contraargumenteaza oamenilor care te contrazic in domenii palpabile, ca, vorba unuia, filozofi pe scaunul din bucatarie putem fi toti.

  12. 10 December, 2008 at 22:20

    E absurd sa-ti inchipui ca doi indivizi, doua persoane au exact aceasi perceptie a realitatii
    (tot asa cum doi indivizi nu pot avea exact aceasi greutate, inaltime, percep exact aceasi nuante ale culorilor etc. etc).

    In al doilea rand nimeni nu poate pretinde ca cunoaste adevarul absolut, nimeni nu l-a cunoscut,
    si nici nu exista motiv sa crezi ca il poate cunoaste cineva. Daca cineva pretinde ca se afla in posesia adevarului absolut, dupa ce crtiteriu crezi ca vei recunoaste acea persoana? Chiar daca exista adevar absolut, ce sens are sa discuti despre el in conditiile in care nimeni nu il cunoaste? Nimeni nu stie care este societatea perfecta, sistemul politic perfect… istoric vorbind nu exista decat ideologii.

    Cunoasterea noastra nu este niciodata perfecta, dar asta nu inseamna ca nu este perfectibila,
    asa cum spune G. Soros, K. Popper in teoria lor a societatilor deschise.

    Exista o diferenta filozofica fundamentala intre un Socrate care afirma ca “Eu stiu ca nu stiu nimic” si un Cristos care afirma “Eu sunt adevarul”? Pe baza carui criteriu axiologic faci diferenta intre cei doi?

  13. 13 calliope
    7 January, 2009 at 03:08

    Esti destul de sarcastic,ce sa zic.Cred ca ai vreo trauma in iubire,probabil fata pe care ai iubit-o si inca o iubesti ti-a trantit “totul e relativ…”,”iubirea e relativa” si te-ai suparat foc,ai trantit usa,te-ai incis in baie,ai uitat ca trebuie sa urinezi din picioare,si te-ai asezat pe wc.Saracaul Einstein,cat de”prost”a fi fost…
    Sunt si nu sunt adepta a “totul este relativ”…pana si expresia asta este relativa,dupa cum ai observat si tu,dar nu vrei sa recunosti.

  14. 7 January, 2009 at 22:02

    @ Calliope

    Omgomgomgomg, iubesc cititorii ca tine. Ca scriitor, exista un lucru care imi provoaca orgasme longevive, si anume cand cititorul se simte sincer jignit de ceea ce scriu, chiar daca nu fac nici cea mai mica referinta personala la el. Awesome! Ce ai scris tu mai sus e un exemplu.

    So. Vad ca ti-a ajuns la suflet bine-bine. In primul rand, daca vrei sa faci comment-uri aici, te rog sa le scrii coerent. Stiu, stiu ca iti e greu. Dar acum ca ti-ai luat medicamentele si domnii draguti in halate albe inca te cauta in cealalta aripa a azilului, deci ai timp sa te chinui. Adevarul este ca noi barbatii, cand facem cachițu, ne asezam pe wc. In acele situatii, inainte de a face cachițu, facem si șu-șu. Deci da, dupa ce i-am trantit usa in nas, m-am asezat pe… stai. Ce trauma din iubire? Si ce mi-a trantit? Si apoi s-a trantit si o usa? Ok, m-ai pierdut. Ah, vremurile bune ale internetului cand misto-ul era fluent si frumos, poetic si ascutit. Acum e ca o scara rulanta care nu se poate hotari daca urca sau coboara.
    Apropo de asta, “Sunt si nu sunt adepta a “totul este relativ”…pana si expresia asta este relativa,dupa cum ai observat si tu,dar nu vrei sa recunosti.” Intr-adevar, nu recunosc chestia asta. A spune totul este relativ poate fi relativ. A spune “sunt si nu sunt” te fac (si aici citez, fiind in context) an indecisive prick.
    Singura informatie “utila” din postul tau e prima propozitie. Apoi e random dicking around. Macar zi de ce esti asa ranita.

    Sper sa reusesti sa scapi si in seara asta ca sa imi mai poti da un comment >:D<

  15. 7 January, 2009 at 22:08

    Voi raspunde si lui Yorga si Alooper dupa ce imi termin colocviul. Mai spre seara.

  16. 25 January, 2009 at 12:24

    Repet intrebarea:

    Exista o diferenta filozofica fundamentala intre un Socrate care afirma ca “Eu stiu ca nu stiu nimic” si un Cristos care afirma “Eu sunt adevarul” (deci Isus dtie ceva, spre deosebire de socrate)? Pe baza carui criteriu AXILOGIG faci diferenta intre cei doi?

    Am subliniat AXIOLOGIC: poate cineva sa inteleaga sesnul intrebarii mele?

    @Calliope

    “Cred ca ai vreo trauma in iubire,probabil fata pe care ai iubit-o si inca o iubesti ti-a trantit “totul e relativ…”,”iubirea e relativa””

    Nu pot sa cred ca fata de care sunt indragostit, toti barbatii pot sa fie indragostiti de ea!
    Dimpotriva exista multi barbati care se manifesta cu indiferenta fata de fata pe care io o iubesc. Eu insumi sunt indiferent fatza de majoritatea femeilor pe care le intalnesc, tocmai pentru ca ele nu-mi fiteaza niste criterii personale (sunt urate, sau nu au inclinatii intelectuale, sau au preocupari pe care nu le impartasesc). Dar tocmai aceste femei pe care eu le cunosc, fatza de care sunt indiferent, ele insele se afla in relatii cu alti barbati care apreciaza calitatile lor… dar calitati pe care io nu le apreciez. Asa ca da: e normal ca fata pe care io o iubesc, in realitate sa existe barbati care sa fie complect indiferenti fata de ea….si in acest sens iubirea este relativa!

    Sau inca un exemplu: mie personal nu-mi plac fetele cu sanii si fundul mic. Dar asta nu inseamna ca fetele cu sanii mici si fundul mic nu sunt atractive, din moment ce exista barbati atrasi tocmai de acest gen de femei! Asta e realitatea observata! Frumusetea feminina este un concept relativ, tocmai pentru ca barbatii au perceptii subiective (deci relative) despre ceea ce inseamna idealul de frumusete feminina!

  17. 17 Eretic
    23 March, 2009 at 22:36

    Sa incep cu inceputul. Pot spune ca am citit articolul cu un oarecare interes (ignorand aroganta si aerul superior de care da dovada pentru simplul fapt ca a avut o revelatie, a facut o afirmatie si a reusit sa o sustina cu oarecare argumente) si pot spune ca e interesanta prezumtia de la care ai plecat.
    Sa luam urmatorul caz : relativitatea timpului la care voi aduce destule argumente si nu ma astept ca toti sa inteleaga ce am spus (fara nicio jignire).

    In univers totul se dilata. Inclusiv timpul. asta din punctul “normal” de vedere – adica al nostru ca observatori. De aceea timpul prezent va fi mai expandat decat cel trecut si mai condensat decat cel viitor. Fiindca timpul este si el o dimensiune. (asta in ipoteza ca inca ne indreptam catre punctul de maxim)
    Intr-un sistem absolutizat dilatarea timpului nu exista – fiindca timpul absolut e liniar. noi insa percepem timpul bidimensional (trecut- viitor)
    Noi ca fiinte biologice-facem parte dintr-un sistem relativ de observatie- intrucat timpul perceput de noi se dilata pe axa sa – de la bigbang incoace. la secunda 0 (t0) cele doua axe ale timpului coexistau in acelasi punct. odata cu expansiunea, s-au creat 2 axe a timpului-
    una absoluta- cu o traictorie rectilinie, cu o ipotetica unitate de masura absoluta, neschimbata.
    *una relativa sau timp biologic- perceptibil din punctul nostru ca observatori. in schimb aceasca axa a timpului- se va dilata si ea. geometric vorbind va pleca din acelasi moment t0 ca si axa absoluta, dar se va curba(se va dilata) exponential – odata cu expansiunea universala. astfel conceptia noastra este relativa deoarece limitele perceptiei noastre in ceea ce priveste “cursul timpului” se afla pe axa relativa – deci in continua transformare – cea care se dilata.

    Biologicul – vazut ca stare de evolutie universala are o dezvoltare concomitenta cu axele dimensionale perceptibile- tridimensionalul relativ, timpul relativ, etc(?).

    Deci raspunsul e destul de simplu desi nu absolut : noi ne calculam timpul dupa o unitate de masura absoluta – in vreme ce de fapt timpul perceput este relativ. adica acum in momentul tn – noi percepem sa zicem- minutul ca avand 60 de subunitati – adica secunde. DAR timpul nostru fiind relativ – perceptibil- se dilata deci undeva in trecut – fata de axa absoluta a timpului, 1 minut insemna mai putin tn-x. la fel cum 1 minut in viitor- (fata de axa absoluta) va insemna intr-un moment (tn+y) o ora sa zicem. Deci timpul s-a expandat. Cam asta-i.
    Si o ultima observatie : luam cazul de fata cu acest blog. Ce am scris eu aici poate fi luat drept corect de unii cititori… iar de catre altii nu… Asta demonstreaza relativitatea in univrers pot spune eu… nimic nu poate fi absolut pana la urma… Totul este relativ… Orice lucru in univers depinde de o serie de factori… ceea ce face ca acel “orice” sa depinde de ceva… facandu-l relativ.
    Sper ca a inteles macar o persoana ce am scris eu aici si ca nu a fost degeaba. Scuzati-mi eventualele greseli de ortografie… e destul de tarziu iar eu sunt foarte obosit…
    Numai bine tuturor.

  18. 18 oana
    25 June, 2010 at 18:52

    numai si numai citate…pareri formate din ceea ce a zis cineva acum 500 de ani,pareri ale noastre care pot sa corespunda sau nu …ca o sa mai zica cineva peste 1000 de ani acelas lucru…tot ceea ce spunti voi ca sunteti sau nu inspirati de anumite teorii ale unor filozofi sau nu..inclusiv ceea ce spun eu este total subiectiv.discutiile astea sunt interminabile si necesare in acelas timp,nu vei stii niciodata daca este ca tine sau ca mine sau ca x..nu vei afla decat dupa moarte cum a stat defapt treba si care este adevarul absolut..atunci cand nimic nu mai este subiectiv..ci obiectiv.si din punct de vedere subiectiv asa cum am specificat si mai sus ,,da,totul e realtiv,tot ceea ce spunem sunt niste presupuneri ca t agati cu cu dintii de nu stiu ce teorie si crezi pana la orbire ca aia si numai aia este adevarata este problema ta.si este absurd…nu v dati seama in ceea ce consta acest citat…nu poti sa dai exemple de 2 cu 2 pot sa faca 5 sau ca la mine albastru poate sa fie rosu…etc..logic sa exista niste standarde sa le zic asa..un limbaj comun prin care putem comunica altfel ar f haos total in lume.in acelas timp 2 cu 2 pot sa fac 4 pt ca numai asa ne putem intelege..ca exemplu:daca eu oiti zic tie ca 2 cu 2 fac 4 tu stii ca am dreptate este un lucru sigur si concret pe care l am inavat inca de la inceputuri..de ce ca sa putem sa ne intelegem intee noi.este un lucru sigur pe care toata lumea il stie si care este standardizat oriunde in lume daca tea i duce 2 cu 2 fac 4.dar cand vine vb de lucruri care nu sunt sigure si sunt doar presupuneri atunci intervin dispute si schimburi de opinie,argumente.doar in lucrurile nesigure si necatalogate ca fiin standard exista contraziceri.ceea ce este bine pt ca (subiectiv)oricum totul este ralativ.stiu ca ca 2 cu 2 fac 4 dar pot in acelas timp sa cred lafel de bine ca fac 5.

  19. 19 Andrei
    24 August, 2011 at 21:04

    Consider autorul acestei scrieri ca facand parte din publicul la care se refera.Este un preludiu mult prea lung pt o idee exprimata intr un singur paragraf principal. Daca autorul ar fi indignat de aceasta expresie ar trebui sa nu o publice (si/sau sa o comenteze)pt ca cei care nu pricep doar imprumuta paerea poate si pentru a o folosi o intr o alta discutie. Subliniez ideea ca scriitorul de ocazie nu ar trebui sa se laude cu gandirea lui profunda pt ca aceasta realitate, devine astfel autoneganduse. Pace Einstein.

  20. 28 September, 2011 at 20:42

    @ Andrei.

    Nu ma supar🙂 Articolul de fata-i vechi de numa’ si apartine unei perioade lipsite de sens. Ma amuza si pe mine angst-ul cu care l-am scris, ma amuza intregul articol. E inca aici de dragul continutului, mai mult decat orice altceva.


Leave a Reply

